20220425 132131Strava ako dôležitý faktor pri zápalových prejavoch 

Strava bola donedávna pre mňa španielskou dedinou. Jedálniček akýkoľvek som sa snažila nastaviť mi nijaký nepasoval. Skúšala som rôzne modely stravovania, ale najviac som sa zasekla pri vyraďovaní určitých potravín z jedálnička. Histamín, intolerancie na určité potraviny, potraviny, ktoré sú všeobecne známe že prejavy rosacey zhoršujú...k čomu to viedlo? K výraznému chudnutiu a celkovému energetickému deficitu. Dostala som sa do stavu, že som mala z jedenia jemný stres a jedla som teda dookola tie isté jedlá – pre mňa na istotu. Čo ma štvalo najviac, že ma deti vidia ako v jedle preberám a oni to potom opakovali.

Pred polrokom som vyskúšala personalizované probiotiká od Iprobio a bola som unesená. Dokázala som jesť jedlo, po ktorom som nemala moje pôvodné ťažkosti. Avšak tak nejak som tušila, že to nie je udržateľný stav a že potrebujem k tomu niečo pridať. Oslovila som výživovú špecialistku Michaelu Birkusovú. Aj keď som jej vysvetlila veľké množstvo mojich obmedzení, ona veľmi dobre rozumela problematike a veľa vecí mi vysvetlila. 5 dní som poctivo spisovala som som zjedla, kedy jedla, pila, kedy sa hýbala, kedy šla spať. Potom som ukázala všetky správy od lekárov, výsledky vyšetrení a čakala. O týždeň prišiel môj jedálniček, ktorý vychádzal z toho, aké som mala ťažkosti, aké jedlá mi chutia, aké nechutia, a z ťažkostí, ktoré som mala. Zistila, že až príliš veľa potravín, ktoré sú bohaté na FODMAPs mi spôsobovalo ťažkosti a následné prejavy na pleti.

Konečne sa mi upravilo trávenie a zastabilizovalo. Žiadne výkyvy. Zmeny a úpravy jedálnička mi pasujú a takto jem plnohodnotne, výživne a neobmedzujem sa. Konzultácia u Michaely a personalizované probiotiká ma vytiahli z mojich tráviacich zacyklených ťažkostí. A teraz som už na to sama, poznám svoje trávenie, spoznala som veľa zaujímavých potravín, ktoré sa dajú nahradiť, ozrejmila som si množstvo návykov, ktorými viem ovplyvniť svoje trávenie. A je to zasa doplnenie životného štýlu.

 

A čo by som dnes k tomuto? Zbytočne som sa trápila niekoľko rokov, keby som túto ženu spoznala dávno, mohla som si ušetriť veľa ťažkostí a nepríjemných pocitov. Sľúbila mi, že ma naučí ako opäť milovať jedlo. A viete čo? Ja opäť milujem jedlo. Kváskujem, klíčkujem, varím jednoducho...prezradím Vám pár drobných rád, ktoré myslím, že môžu pomôcť úplne každému. Z konzultácie je toho skutočne veľmi veľa, ale vytiahla som Vám pár bodov:

Ovocie vždy s niečím – orechy, vločky, semienka – vyhneš sa nafukovaniu (banány mierne zelené)

Ako prílohu k jedlám uprednostňujem naturálnu ryžu, quinou, pohánku

Ku všetkému zeleninu, klíčky – čím viac vlákniny zaradiť do jedálnička

Obmedziť solenie, glutamán sodný  - učím sa dochucovať bylinami, citrónom

Na určitý čas som vyradila cibuľu, cesnak – neskôr zaradím, ale  cesnak len v oleji a cibuľu iba v obmedzenom množstve

Pšeničná múka je pre mňa no go, ale zato špaldové verzie pečiva si raz za čas dopriať môžem

Cirkadiánny režim- snažím sa skrátiť čas medzi prvým raňajším sústom a posledným hltom večer – toto fakt mega pomáha. Proste nechať regenerovať trávenie, nepotrebujem žiadny detox, stačí keď sa dobre vyspím, správny pitný režim, pohyb a stres manažment

Ečka v potravinách (konzervanty, stabilizátory a dochucovadlá)

Pijem iba čistú vodu a nepijem s jedlom

Dostala som množstvo skvelých receptov a s takou ľahkosťou akou Michaela podáva tému stravovanie, to Vás proste musí chytiť.

Pozrite si jej blog, ktorý je nadupaný informáciámi, verím, že ak sa Vás to týka, tak Vám vie taktiež pomôcť.